Soğutma Sistemi Kontrolü Nasıl Yapılır?


  Motorlar, silindirler içindeki yakıtın yanması ile ortaya çıkan ısı enerjisini mekanik  enerjiye çeviren makinelerdir. Bu sebeple motor parçaları, çalışma sırasında yüksek sıcaklıklara maruz kalırlar. Silindirdeki hava-yakıt karışımı yanarken, yanmış olan gazların sıcaklığı anlık olarak 2000-2500ºC’ye kadar çıkabilir. Oluşan ısının bir bölümü silinidr çeperleri, silindir kafası ve pistonlara ısı transferi ile iletilir. Motorun sağlıklı bir biçimde çalışması için motor parçalarının maruz kaldığı sıcaklıklar kritik değerleri aşmamalıdır. Bu sebeplerden ötürü motorun emniyetli bir şekilde çalışabilmesi adına motorlu taşıtlarda soğutma sistemlerine ihtiyaç duyulur.

 İki tip soğutma sistemi vardır:
  • Sıvı soğutma
  • Hava soğutma

Sıvı Soğutma

  Motor bloğunun içine ve motor boşluklarına yerleştirilen boru ve kanallardan dolaştırılan sıvı ile soğutma sağlanır. Motor bloğunda ısınan sıvı, radyatöre gelir ve arkasındaki fan yardımıyla soğuturlur, ardından devirdaime katılır. Sıvı soğutmalı sistemde hem sıvı hem de soğutma birlikte kullanılır.


Hava Soğutma

  Eski olan bazı otomobiller hava soğutma sistemi kullanırlar. Bu tip soğutmaya sahip olan motor blokları ısı iletim katsayısı yüksek alüminyum alaşım malzemelerden üretilir. Motor bloğunda silindir çevresinde kanatçıklar yer alır ve güçlü fanlar ile ısı dışarı atılır. Bu tip soğutma sistemine sahip motorların soğuk havalarda antifiriz ihtiyacı yoktur. Bu sayede motor bloğunda çatlamas oluşması gibi riskler yoktur.


  Soğutma sıvısının ideal değişim süresi bir yıldır. Değiştirilmesi haricindeki yapılan kontrollerde soğutma sıvısında eksiklik var ise saf su/antifriz ilave edilerek soğutma suyu seviyesi tamamlanır. Antifriz bomemetresi ile soğutma sıvısının derecesi tespit edilerek gerekli sıvı ayarlamaları sağlanır.

Soğutma sistemi kontrolleri sağlanan sistem elemanları

Radyatör

  Motor soğutma suyuna depo görevi görür. Soğutma suyundaki ısının, havaya geçmesini sağlar.

Termostat

  Motorun soğutma sistemine yerleştirilen otomatik bir supaptır. Motor soğuksa ya da çalışma sıcaklığının altındaysa su geçişini önleyerek radyatörü devreden çıkarır ve motorun uygun sıcaklığa ulaşmasını sağlar. Motor ısısı çalışma sıcaklığının üzerindeyse su geçişine müsaade ederek radyatörü devreye sokar ve soğutma sıcaklığının aynı derecede kalmasını sağlar.

Su Pompası

  Radyatördeki soğutma suyunu motordaki su kanallarına pompalar.

Vantilatör

  Radyatör petekleri arasında kuvvetli bir hava akımı meydana getirir ve ısınmış olan suyun soğumasını hızlandırır. 

Müşir

   Ölçülen sıcaklık veya basınç, belirlenmiş değere ulaştığında açığı kontağı kapatan veya kapalı olan kontağı açan butondur.

Tahrik (V) Kayışı

  Krank kasnağından aldığı hareketi devridaim (su pompası), şarj dinamosu ve vantilatöre ileten kayıştır.


  Kafkas Oto Isıtma Soğutma Sistemleri olarak en ekonomik ve kaliteli hizmeti vermekteyiz. Detaylı bilgi için bizimle iletişime geçebilirsiniz.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Webasto Tır Kabin Kliması

Tır Park Kliması

Safkar Otobüs Kliması